Är du redan kund hos Wikinggruppen? Missa inte våra moduler och kopplingar

Pressmeddelande – Klarna och Wikinggruppen i nytt samarbete

Wikinggruppen och Klarna inleder ett helt nytt samarbete!

För mindre handlare går den naturliga vägen till första försäljningen via en e-handelsplattform. Men fram till idag har det varit omständigt och dyrt för mindre e-handlare att hantera betalningar. Genom att fördjupa samarbetet med nordiska e-handelsplattformar och göra Klarna Checkout till standardlösning skapar Klarna nu lika villkor för mindre e-handlare som för de stora e-handelsjättarna. Först ut i Sverige är Wikinggruppen.

– Klarna har genom åren byggt en kassalösning som dramatiskt förbättrat försäljning för Sveriges största handlare, genom att göra det enklare och tryggare för användarna att handla. Vi tycker att små handlare ska ha samma förutsättningar för att lyckas som de etablerade aktörerna, och nu ger vi dem de verktygen, säger Peder Holmberg, Partner Manager på Klarna.

Klarna fördjupar samarbetet med nordiska ehandelsplattformar och integrerar Klarna Checkout som standardlösning. Först ut bland svenska ehandelsplattformar är Wikinggruppen. Samarbetet innebär att Klarna anpassar sin prisstruktur och avtalstider för att möta mindre handlares behov. De minsta handlarna betalar bara per transaktion, utan fast kostnad. En ny teknisk lösning gör att handlare kan börja sälja omedelbart genom Klarnas kassa, utan extra integration. Det spelar ingen roll vilket betalsätt som användaren väljer, det är samma transaktionskostnad för alla betalmetoder. Tidigare i år lanserades samma integration i Norge med Mystore.no och i Finland med Vilkas.

Med Klarna Checkout kan e-handlare erbjuda lokala och populära betalmetoder på alla Klarna Checkout-marknader. Nästan 50% av köp med Klarna Checkout görs via mobila enheter, och butiker kan därmed på ett bättre sätt tillgodose köpare som handlar på mobil och surfplatta. Med en simpel och transparent prissättning kan ehandlare göra säkrare prognoser. Klarna tar bedrägeri- och kreditrisken.

– Vi är mycket glada att kunna erbjuda detta unika upplägg tillsammans med Klarna. Vi jobbar ständigt tillsammans med våra e-handelskunder för att öka deras försäljning och konkurrenskraft. Att starta upp en e-handel utan betallösning är som att köpa en bil utan däck. Nu kan vi erbjuda en helhetslösning för e-handlare av alla storlekar med marknadens mest efterfrågade kassalösning, säger Jonte Bergman, VD på Wikinggruppen.

Om Wikinggruppen
Wikinggruppen är en totalleverantör inom e-handel och systemutveckling med kontor i Hudiksvall och Stockholm. Företaget växer stadigt och man är nu 19 anställda som arbetar med att skapa e-handelslösningar och olika typer av system åt både stora och små kunder. Totalt uppgår antalet kunder till ca 2.600 st. Främst arbetar Wikinggruppen med e-handel och är med över 1.200 levererade webbutiker en av Sveriges största och mest erfarna e-handelsleverantörer.

Om Klarna
Klarna grundades i Stockholm 2005, utifrån en enkel och klar idé: Att göra det enklare för människor att handla. Klarna Group har över 1200 anställda i 18 länder. Drygt 35 miljoner konsumenter och 50 000 handlare använder våra lösningar och vårt mål är att bli det sätt som världen helst handlar på.